14 maart 2019

De stemoefeningen gaan vanavond over het vasthouden van de toon, zorgen dat je niet zakt. Dat kan variëren van een halve tot een hele toon dat we zakken. Niet gehinderd door enige kennis, wordt er dan vaak vol overgave doorgezongen. Na afloop als het verschil met de begintoon van het lied wordt beluisterd, dan valt het op. Maar daar zijn dus oefeningen voor, super handig. Ook besteedt Nienke aandacht aan intonatie, erg belangrijk om een nummer interessant te maken en niet als een grote brij te laten klinken.

Dan starten we met Shosholoza, een traditioneel Afrikaans volkslied. Het woord Shosholoza betekent ‘ga voorwaarts’ in de Ndebele taal. De tekst van het lied verwijst naar de stoomtreinen die werden gebruikt om mijnwerkers van Zimbabwe naar de goudmijnen in Zuid-Afrika te vervoeren. Eigenlijk gaat het lied over hoop. Veel Zuid-Afrikaanse koren zingen dit lied. De jongens dragen daarbij vaak rubberen laarzen die symbool staan voor de slechte werkomstandigheden in de diamant- en goudmijnen. Die mijnen stonden regelmatig vol met smerig stilstaand water. De mijnwerkers zochten hun troost in de muziek en Shosholoza was zo’n lied. Het werd gezongen in vraag en antwoordstijl en de mijnwerkers hakten met hun pikhouwelen op de maat van de muziek. De melodie is positief en opmonterend. Later, in de 20e eeuw werden anti-apartheid activisten geïnspireerd door Shosholoza en gebruikten het als voorbeeld van hoop. Toen de apartheid werd afgeschaft, werd het lied symbool van nationale verzoening.
Veel Zuid-Afrikaanse goudmijnen zijn nog steeds onverantwoord gevaarlijk. Maar door het lied Shosholoza dat mede een rol speelde bij het nieuwe Zuid-Afrika, zijn de omstandigheden iets verbeterd ten opzichte van de ‘apartheid-tijd’. En verder herinnert Shosholoza ons aan de mogelijk gemaakte verandering in de diamanten- en goudmijnen, maar hoofdzakelijk aan de verandering in de maatschappij. Met hoop, volharding en gemeenschappelijk doel kan heel wat bereikt worden.
(Bron: https://www.brilliantearth.com/news/shosholoza-the-mining-song-that-moved-a-nation-2/-)
Wat een indrukwekkend lied eigenlijk als je de betekenis kent!
Het kwam in ons repertoire door het thema ‘wereldmuziek’. Zo ook de nummers ‘Africa’ en ‘The rivers of Babylon’.

Het is even een rare overgang, maar we zitten weer klaar, want de pauze is voorbij. Grietje staat ineens voor de groep. Ze wil een geintje uithalen met haar zoon. Die schrijft liedjes en zit nu midden in een song. Hij heeft thuis verteld wat de tekst is. Nu wil Grietje óns, het koor, een zin laten zeggen die in de tekst voor komt. Nienke telt af: 1, 2, 3 en we roepen: ‘HOU JE HOOFD BOVEN WATER!’
Grietje stuurt het toe en krijgt meteen een reactie terug. Hij moet er erg om lachen.

Africa is het volgende nummer dat we zingen. Het klinkt steeds beter. We zingen nog wat andere nummers en sluiten af met waar me mee begonnen, het prachtige Shosholoza.

Terug naar overzicht