26 maart 2022

Op pleinen in heel Nederland wordt op zaterdag 26 maart om 12.00 uur het Oekraïense volkslied ten gehore gebracht als morele steun aan Oekraïne. Het Almelo’s Mannenkoor heeft aangegeven hieraan mee te werken en verzamelt zich rond 11.00uur bij het Huis van Katoen en Nu om in te zingen. Wie beschikbaar is van het Zwingkoor sluit zich daarbij aan. Er is een donderdag een link toegestuurd met de melodie van het lied en ook de (fonetische) tekst is ontvangen om je een beetje te kunnen voorbereiden.

Het is een mooie dag, de zon schijnt volop en dus zijn er veel mensen in de stad te vinden.
Het optreden begint bij Nielz, vervolgens op de Koornmarkt en als laatse in de passage bij Livera. Met name in de passage is het indrukwekkend omdat daar een prachtige akoestiek heerst. Dat komt dan extra binnen. Een Oekraïnse vrouw voegt zich bij het koor en zingt vol overgave mee. Daar krijgen sommigen een brok van in de keel. Die vreselijke oorlog krijgt hierdoor een gezicht.

Blij dat we op deze manier onze morele steun aan het Oekraïnse volk hebben kunnen tonen en we gaan in die zin met een voldaan gevoel naar huis. Hopen dat aan de oorlog gauw een einde komt.