27 oktober 2022

Ach, je hebt zo van die dagen, dan gaat het anders dan anders, is er meer uitbundigheid. Misschien komt het omdat het weer buiten zo heerlijk zomers is, iets waar we allemaal blij van worden of zomaar.
We beginnen vol enthousiasme aan onze opwarm-oefeningen. Alle ledematen en lijf worden ‘losgegooid’ en we warmen onze stem op met een canon.

Perfect gaat nog niet perfect, dus dat is het eerste nummer. Hier gaat nog de nodige tijd in zitten. Vervolgens wordt de medley van ABBA bij de kop gepakt. Een klein detail, de partij van de sopranen moet je absoluut niet horen als solo, alleen in combinatie met de rest, het is zó hoog! Toch vraagt Jorn de sopranen om hun partij te zingen om te horen of die al ingesleten is. Op het teken van Jorn wordt gestart, maar gaandeweg beginnen de overige koorleden te grinneken dat ongegeneerd overgaat in lachen. Conclusie: het was niet heel goed, niet iedereen zong hetzelfde. Maar niet getreurd, Jorn neemt het lastige stuk rustig door en laat de sopranen steeds de tekst in een oneindige lus doorzingen totdat het onder de knie is. Top!

Het is medley waar veel werk aan zit. De ABBA-nummers lijken zulke simpele nummers, maar als je ermee aan de slag gaat, dan zit het toch iets anders in elkaar. De alten doen het overigens fantastisch. Zij moeten het spits afbijten met een intro van Take a chanche, een echte tongbreker. Dat klinkt meteen al geweldig.

Maar net als bij de sopranen gaat het bij de mezzo’s iets minder vloeiend. Er heerst opperste concentratie voor de lastige nootjes. Ondertussen wordt er veel gepraat bij de andere stemgroepen. Dan vindt een van de mezzo’s het genoeg en grijpt in. Zij spreekt haar verontwaardiging en ergernis uit. Iedereen valt stil maar reageert dan positief. Ze heeft gelijk, het koor is ook erg onrustig vandaag. Iedereen belooft beterschap. Zo, dat is ook maar weer even gezegd en geregeld.
Ook dit soort dingen komen voor. Af en toe moet een lolletje kunnen, maar met alle optredens in het vooruitzicht is het nu belangrijk dat we ons focussen, zeker zolang we de nummers nog niet beheersen.

Natuurlijk oefenen we ook nog een paar kerstliedjes, waaronder Silent night. De 2e alten hebben daar een heel bijzondere partij te zingen, die zit er nog niet in dus vanavond maar even ‘altloos’ zoals Hennie dat zegt. Thuis goed luisteren naar wat door Nienke ooit is ingezongen en dan volgende week een nieuwe poging.

En zo komt ook vanavond weer een eind aan de repetitie. We gaan nog een paar dagen genieten van het heerlijke weer.

Tot volgende week!