10 januari 2019

Een nieuw jaar betekent ook nieuwe nummers om in te studeren. We gaan wel terug in de tijd. We beginnen met een canon, over een geest Tom of John. Wel geinig.
Daarna maken we een start met een van de nieuwe nummers, The Rivers of Babylon. Iedereen kent het natuurlijk, maar de meesten kenden niet de exacte de tekst. Dan gaat het al gauw rond dat we het allemaal wel hier of daar fonetisch gezongen hebben. Nu zien we de originele tekst en dat is dan even wennen. Ook het meerstemmige gaat natuurlijk helemaal tegen de overbekende melodie in. Kortom, het lijkt een simpel nummer, maar we moeten er flink op oefenen. Een halve repetitie wordt hieraan besteed. Jannie en Irma van de sopranen, zijn helemaal in hun element en imiteren Bobby van Boney M. Ze slagen er niet helemaal in, het is meer de Pinokkio-versie, dat wil zeggen, ietwat houterig. Ze hebben niet zulke elastieke benen als Bobby Farrell, dat is lachen!
Het is het pauze. In de vakantie zijn een paar koorleden jarig geweest, dus wacht ons een traktatie. O jee, daar gaan we al met onze goede voornemens!

Na de pauze evalueren we nog even de kerstoptredens. Het hoogtepunt was natuurlijk het kerstkorenfestival in de stad, waar we in de prijzen vielen. Van de twaalf deelnemende koren behaalden wij de derde prijs, met maar één puntje verschil van de tweede prijs. Wat een mooie prestatie. Nienke zegt dat ze ontzettend trots op ons is. Wij ook op onszelf en op Nienke, als dirigente. Nog maar zo kort bij ons, dan is dit wel een opsteker voor iedereen. Daarnaast waren natuurlijk onze optredens bij het Klein Wierke, weer heel dankbaar en leuk, zoals ieder jaar. En er was nog een optreden in de Driehoek. We hebben het jaar 2018 dus mooi afgesloten.

De repetitie gaat verder met weer een oudje ‘Koffie, koffie’ van Rita Corita. Omdat we ook optreden in verzorgingshuizen is dit een heerlijk schunkellied dat de ouderen allemaal wel kennen en lekker kunnen meezingen. Het zingt ook voor ons lekker weg. Dat lied zit wel snor.

We sluiten de avond af met de prachtige klassieker ‘Avond’. Tini nodigt iedereen uit voor de nieuwjaarsborrel. Er zijn ook veel schalen heerlijke warme hapjes. Daar gaan alwéér met onze goede voornemens, nou ja. Dit zijn natuurlijk wel uitzonderingen, dus de rest van de week maar interen op onze reserves. Hoewel niet iedereen daar zo over denkt, genieten van alles in het leven voelt goed. Het is gezellig nazitten. De muziekcommissie zit bij elkaar en is druk in overleg. 6 Februari is ons eerste optreden en daar moeten de eerste voorbereidingen voor worden getroffen. De kop is er weer af. We zijn weer begonnen en we hebben er weer zin in.
Gelukkig nieuwjaar allemaal!