12 januari 2024

De kerstvakantie is voorbij, vanavond beginnen we met de eerste repetitie van 2024. Ook is dit het begin met onze nieuwe tijdelijke dirigent Frits. Hij zal ons de komende drie maanden dirigeren en begeleiden naar Vrienden van Almelo Live op 20 april. Jorn onze eigen dirigent dobbert ergens op de Caraïbische Zee en zorgt voor muzikaal vermaak voor de gasten van een cruiseschip.

Helaas zijn we vanavond niet op volle sterkte en dat heeft alles te maken met het weer, het is erg glad. Door de koude ondergrond en de regen ontstaan gevaarlijke situaties. Maar er zijn toch voldoende leden die het ‘gevaar’ getrotseerd hebben, ook Frits die van het verst komt. Superfijn!

Frits heeft zelf twee nummers meegebracht, Say Something en Light My Fire. Dit is vooraf afgestemd met de muziekcommissie. We zijn benieuwd. Het eerste nummer is weinig bekend binnen het koor, maar dat zal snel veranderen als we daarmee aan de slag gaan. We gaan voor de driestemmigheid, de mezzo’s haken aan bij de sopranen en dat is zeker voor vanavond voor beide partijen een mooie versterking.

Om op te warmen worden de toonladders gezongen en dan merken we dat Frits een doorgewinterde muziekdocent is. Hij hoort alles. Als we aan de slag gaan met het eerste nummer Say something, wordt ieder detail gehoord en daar waar het nét anders wordt gezongen slaat hij af en wordt dat ene stukje herhaald totdat het erin zit. Het is weer een heel andere manier van werken, maar dat kennen we. Bij alle wisselingen van dirigenten was het weer even aan elkaar wennen.
We nemen beide nummers door en ja, het klinkt driestemmig heel mooi. Als we die eenmaal onder de knie hebben, dan zijn dat mooie aanwinsten.

In de pauze is er een traktatie, en wat voor een, moorkoppen! Diny, MariAnne, Anita, Gerda en Vera zijn in de vakantie jarig geweest en zij trakteren samen. Dat is smullen. Zo jammer dat door het weer een aantal koorleden deze heerlijke traktatie moet missen. Zelfs een van de jarige, Gerda die een van de leden is die het vanavond niet aandurfde.

Na de pauze klinkt eerst natuurlijk het ‘lang zullen ze leven’ en gaan we nog weer even aan de slag met de nieuwe nummers. Ook krijgen we een oefening met een soort van ‘shoe-wie-do-wa’ meerstemmig. Dat is weer eens een hele andere tak van sport, hoe leuk, zangles! Wat een fijne toevoeging van zo’n repetitie.

Dan nog een paar nummers van onszelf en we eindigen met Count On Me. Frits leert ons dat het een shuffle-nummer is en dat vraagt een andere manier van zingen dan hoe wij dat doen. Hij doet het ons voor. Zo leer je iedere keer weer iets.

Het was een leerzame repetitie, op naar volgende week.
Fijn weekend allemaal.