12 november 2020

Vanavond repeteren we weer. Vorige week ging de repetitie niet door omdat Nienke ziek was. Gelukkig had ze geen corona. Vanavond voelt ze zich weer goed genoeg om te repeteren met ons, hoewel ze nog hoestbuien heeft en haar stem nog niet optimaal is. Wij zijn blij met haar.

Tussen 8 en kwart over 8 ‘komen we binnen’ via ZOOM. Altijd eerst even bijpraten. Corona is natuurlijk onderwerp van gesprek en je merkt dat het dichterbij komt. Koorleden die in de zorg werken hebben het zwaar. Het zijn moeilijke en zorgelijke tijden. We kunnen alleen maar hopen dat binnen afzienbare tijd een goed vaccin beschikbaar komt. En verder blijft het oppassen en je houden aan de voorgeschreven maatregelen.

Het is kwart over 8 geweest, tijd om te beginnen, er zijn een paar afmeldingen, maar mogelijk haken er nog koorleden aan. Nienke zet ons allemaal weer op ‘mute’ dat wil zeggen dat we elkaar niet horen. We horen alleen Nienke. We zingen met me, myself en I.

Als we na het inzingen aan de kerstmedley beginnen en ons allemaal concentreren op onze eigen partij, komt een lage zangstem door. Huh? Iedereen is meteen afgeleid en kijkt op het schermoverzicht wie dat is. Ach, het is Jannie die zich al zingend heeft aangesloten. Het is een komisch gebeuren, want ze heeft niet door dat ze voor iedereen te horen is. We worden er wat lacherig, Nienke grijpt in en zet ook Jannie op ‘mute’.

Het gaat al heel goed met de kerstmedley, op detailniveau wordt hier en daar nog extra aandacht besteed, maar eigenlijk loopt het grotendeels vanzelf.
Het volgend nummer komt eraan. We zitten klaar en wachten op het pianointro van Nienke, maar dan horen we een blikken geluid! Carolien reageert: ‘wat is dat voor een blikken geluid, of ligt dat aan mij dat ik dat hoor?’ Nee hoor, we horen het allemaal. ‘Oh, dat ben ik’, zegt Irma van de alten heel rustig. ‘Dat is mijn piano-app op de telefoon’. Zo grappig. En weer door.

De repetitie verloopt verder rustig en tien voor half tien is het laatste nummer gezongen. Het is fijn om te blijven zingen, al is online niet ideaal, je mist de steun van je eigen groep. Maar, er komt zeker weer een andere tijd na deze.
Tot het zover is, STAY SAFE!