14 november 2019

De stoelen worden weer in een halve cirkel gezet, de piano wordt naar de repetitieruimte gerold en geïnstalleerd. Het is een loodzwaar ding, maar met een prachtig geluid. En de repetitie gaat van start, er wordt flink geoefend. Als je zo bezig bent dan vliegt de tijd en zitten we weer aan de koffie of iets anders want het is pauze. En, er is zowaar weer een traktatie! Greetje is jarig geweest en trakteert. Met al die stamppotten in deze periode, zou je denken dat de traktatie zo weer mee naar huis gaat. Niks hoor, het gaat met smaak naar binnen.
Na de pauze wordt gezongen voor Greetje en ze is duidelijk in haar sas want ze geniet ervan dat ze wordt toegezongen.
Na de pauze nemen we een paar kerstnummers door voor de herhaling. Want na een heel jaar is het weer even zoeken: ‘hoe was het ook weer?’ Hier omhoog of omlaag, een lange noot of toch net effe die korte. Maar zie, het valt niet tegen. De puntjes worden weer op de i gezet. En dan is het tijd om alle stoelen weer op te ruimen, de piano op te bergen en naar huis te gaan.
Tot volgende week!

In de vorige blog ben ik een stukje tekst gaan overnemen uit het boekje ‘LEUK HÈ, KOORZINGEN?’ van Petra Andriessen. Het ging om het onderwerp FOCUS waar drie tips bij horen. Vorige week citeerde ik de eerste tip van Tamara Schoppert, actrice/regisseur, focussen op de teksten bij het zingen, zo verhipte moeilijk. In deze blog de tweede tip.

FOCUS
Tip 2: Zend om te ontvangen
‘Als actrice sta je helemaal in het moment en sta je open voor de omgeving en je tegenspeler(s). Je bent aan het zenden, maar je zendt niet om het zenden, je zendt om te ontvangen. En om te kunnen ontvangen moet je ook willen ontvangen, dus je moet open staan en ‘in tune’ zijn.’
Wat kun jij als koorzanger hiermee? ‘Voor een koor is dat niet anders. Als je zingt, ben je aan het zenden. Dat doe je met jouw muziek en jou tekst, maar zing eens om te ontvangen. Dus sta open voor jouw publiek en jouw koorleden. Dat doe je door jouw focus helemaal aan te zetten en helemaal in het moment te staan, en van daaruit jouw tekst te zingen.

Oefening bij Tip 2
Bepaal eerst welk nummer je gaat zingen. Ga in groepen van maximaal 4 personen zitten. Bespreek met elkaar wat je zou willen geven aan je publiek met jouw nummer (zenden) en wat je als reactie wil terugkrijgen (ontvangen). Bespreek dit vervolgens met het hele koor, zodat je allemaal dezelfde boodschap zendt en wilt ontvangen. Ga nu het nummer zingen.