16 september 2021

Vanavond een bijzondere avond. We krijgen we een workshop van Judith Konings, zangcoach en zangeres. We gaan nieuwe dingen leren en daar zijn we altijd voor in. Helaas zijn wat koorleden afwezig, maar evengoed zijn we toch met een mooi aantal en we hebben er zin in.

Judith komt binnen en sommigen kennen haar nog van een eerdere workshop een aantal jaren geleden. Wat straalt ze een energie en enthousiasme uit. Ze gaat meteen van start en we hangen aan haar lippen. De workshop concentreert zich met name op: luidheid, helderheid en klankkleur. We krijgen veel, heel veel informatie te verwerken. Over de stem, stembanden, strottenhoofd, houding, klankkleur en nog veel meer, te veel om op te noemen. Ze legt de dingen heel duidelijk en beeldend uit met simpele voorbeelden. We snappen meteen wat ze bedoelt en wat van ons gevraagd wordt. De oefeningen die we doen laten ons ervaren hoe je op verschillende manieren kunt zingen. Bijvoorbeeld wat er gebeurt als je met een operastem zingt, de klankkleur wordt dan donkerder. Ook leren we dat je niet altijd meer moeite hoeft te doen om tot een krachtiger stem te komen. Wat een eye-opener!

We leren dat de twang (spreek uit: twèng) heel belangrijk is en een essentieel onderdeel in het zingen. Het maakt je klank krachtiger.
Twang is een techniek bij stemgebruik waarbij de ruimte net boven het strottenhoofd nauwer gemaakt wordt. Dit heeft tot gevolg dat de stem wat luider wordt, en bij sterke toepassing de klankkleur verandert; de stem wordt scherper.
Bron: Wikipedia
De uitleg van een twang: lach als een heks (hè, hè, hè) of miauwen, van lief naar ‘kattiger’. Dat dit zo belangrijk is voor het zingen, hadden we nooit kunnen bedenken.
We moeten allemaal om de beurt twangen, dat haalt ons uit onze comfort zone, maar het leuke is, iedereen doet mee. We zijn een fijne groep met elkaar en we voelen ons veilig met elkaar, hoe bijzonder is dat!

Judith heeft een strak schema en de tijd vliegt, daarom maar een korte pauze. Daarna gaan we de theorie in praktijk brengen met Adiemus. Dat nummer kent verschillende melodieën en die gaan allemaal op een andere manier gezongen worden. Judith neemt daar de tijd voor zodat het een mooie opbouw is. Aan het nummer Royals, dat stond ook op het programma vanavond komen we niet meer aan toe. De tijd is omgevlogen, wat jammer! Maar, gelukkig hebben we Nienke die het verder met ons gaat oefenen #zinin.

Dank je wel Judith Konings voor deze boeiende workshop! We zien je graag weer een keer terug.