17 juni 2021

Het is snikheet, al een paar dagen, maar de repetitie gaat gewoon door, die is buiten en er waait een lekker windje.

Vanavond sinds lange tijd weer in de Driehoek. Even met mondkapje binnendoor om naar buiten te gaan, alles volgens de coronamaatregelen.
We zitten op het pleintje, grenzend aan de Weezenbeek. Er waait een heerlijk windje zoals gezegd en dat maakt het zeer aangenaam. Tini, Nienke en alt Irma zijn bezig de de piano met bijbehorende box te installeren. Tini werkt zich letterlijk in het zweet.

De opkomst is minder goed dan vorige week, en ach, arme Greet, die moet als enige aanwezige mezzo opboksen tegen de rest van de stemmen. Het lijkt er even op of dat ook voor Anita van de sopranen geldt, maar zij heeft geluk. Zie, daar komen toch nog Renate en beppe Grietje aan. En beppe Grietje is nog helemaal in de wolken van de geboorte van haar 1e kleinkind. Irma (alten) kan erover meepraten want zij is een paar maanden geleden ook voor het eerst oma geworden. Afgelopen weekend heeft ze een heel weekend met haar zoon, schoondochter en kleinkind mogen doorbrengen. Natuurlijk was de tijd veel tekort.
Carolien schuift nog aan en dan zijn we compleet.

Nienke heeft iets nieuws bedacht. Het inzingen vanavond is: improviseren. Je hoort iedereen denken:’o jee, dat kan ik helemaal niet of ‘dat vind ik spannend’ We gaan het toch meemaken. Nienke speelt 2 akkoorden en wij moeten er zelf een melodie of een soort van percussiegeluid erbij te bedenken. Er zit wel een voorwaarde aan vast. Het moet wel harmoniëren met de akkoorden. Aan het eind houdt de pianobegeleiding op en gaan we a capella door. Wow! Dat klinkt goed!

We zijn ingezongen en klaar voor ‘het echte werk. Met ‘If I were a boy’ beginnen we en dat nummer krijgt de volle aandacht. Voor sommigen even onduidelijk wanneer ze de solo hebben. Maar daar is onze rots in de branding, Carolien, die heeft dat destijds opgeschreven en deelt de info. Het hele lied door worden ‘oetjes’ en ‘aahtjes’ gezongen. Nu nog uit het hoofd leren waaar de oeh en waar de aah komt.

Greet houdt zich geweldig staande, Nienke ondersteunt haar natuurlijk wel hier en daar, maar toch. Een compliment waard vindt Nienke, Greet heeft een ‘jazzy’ sound. Top Greet!

Het oefenen gaat goed. Dit is zoveel fijner dan zoom. Je kunt nu ook niet smokkelen, Nienke hoort dat natuurlijk nu meteen. Je bent daardoor meer gefocust.

Het is weer fijn om zo met elkaar te zingen. Je hoort de andere partijen weer, die waren met zoom helemaal uit beeld. Je hoort nu hoe een nummer moet klinken. Het begint er weer op te lijken. Met de al aangekondigde versoepelingen lijkt zoom tot de geschiedenis te behoren en gaan we (in het) écht weer samen zingen.

Het was weer een mooie en productieve avond.
Tot volgende week!