17 maart 2022

We komen binnen en er ligt iets van van hard plastic op een stoel. Serieus! Heeft nou gewoon iemand zijn gebit laten liggen. Effe goed kijken, nee hoor, het is stuk hard plastic niet te definiëren. MariAnne giert het uit.

Ik heb een nieuwe tactiek om wat steekwoorden op te nemen voor de blog. Maakte ik voorheen aantekeningen in mijn digitale kladblok, niks meer van dat, ik spreek gewoon de voicerecorder in. Dat moet natuurlijk wel onopvallend, dus duik ik een beetje naar beneden bij het inspreken. Greetje die naast me zit, ziet me wegduiken en kijkt me aan met een blik: ‘wat doe jij!’ Nou ja, dat dus.

Gisteren waren de verkiezingen voor de gemeenteraden en dat is nu natuurlijk een gespreksonderwerp. Vooral omdat de man van Carolien in de raad komt. Ze is er vanavond niet, ze zal nog wel druk zijn met de nasleep van gisteren. De details zullen we nog wel horen.

Nienke begint met de mededeling dat we volgende week donderdag in Hof88 zitten voor geluidsopnames. Er is dan ook een geluidsman aanwezig die de nummers mooi kan afmixen. Ze verwijst naar een mail die ze heeft verstuurd. Huh? Mail, we zijn in verwarring. Ja, een mail van Tini hebben we gehad over de opnamen op 24 maart. Het mysterie is gauw opgelost, het bleek om een mailwisseling tussen Nienke en Tini te gaan. We krijgen de mail van Nienke alsnog met daarin het programma voor die avond.

Die opnamen gaan we plaatsen op de website. Daar staat wel ons repertoire op, maar met slechts 1 geluidsfragment, dat moeten er een paar meer worden.
Natuurlijk maken we ook zelf wel filmpjes tijdens de repetitie en optredens, maar die zijn natuurlijk niet van de beste kwaliteit.
De liedjes die we volgende week gaan opnemen zijn Havana, You’ll know my name, Count on me, Leun op mij (speciaal voor Renate) en A night like this. Leuk!
Dus gaan we vanavond ons best doen zodat we de nummers tot in de details onder de knie hebben voor volgende week en we de opnamen niet te vaak hoeven overdoen. Succes allemaal!

We beginnen met een oefening die symbool staat voor ‘focus’. We staan in een kring en moeten een cadans proberen te krijgen door om de beurt in de handen te klappen als in een ritme. Dus goed op elkaar letten. Dan wordt de opdracht uitgebreid, klapt iemand twee keer dan gaan we tegen de klok in, klapt weer iemand twee keer dan wisselen we weer van richting. Dan wordt er nóg een variant van drie keer klappen toegevoegd, dat betekent dat de buurvrouw een beurt moet overslaan. Het is inderdaad een goede focusoefening. Het zijn soms hilarische taferelen. Maar dan gaan we toch beginnen met de nummers die we volgende week gaan opnemen. Er wordt goed gewerkt en het is tijd voor de pauze. Er wacht ons weer een traktatie, nu van Irma van de sopranen die jarig is geweest en dus zingen we voor haar en voor Grietje die ook jarig was deze week. De dames gaan er bij staan en genieten er zichtbaar van dat er voor hen gezongen wordt.

Vanavond is de repetitieavond wat korter omdat aan het eind nog een stemtest volgt. We horen volgende week of we een nieuw koorlid erbij hebben.
En dus ruimen we de stoelen op en trekken de jas weer aan. Er worden al afspraken gemaakt om samen naar Hof88 te fietsen gaan. Met veel gezelligheid en gekakel verlaten we de repetitieruimte en kan de stemtest beginnen.
Aspirant koorlid: veel succes!