19 september 2019 – Optreden Hoog Schuilenburg

Vanavond geen gewone repetitie, maar een optreden in het zorg- en verpleeghuis Hoog Schuilenburg. ‘Onze’ Gerri is daar kind aan huis en daar bij iedereen bekend (net als Van Benthem, iedereen kent ‘em, maar dan de vrouwelijke variant). Gerri heeft ervoor gezorgd dat wij een keer mochten zingen voor de bewoners. Rond kwart over zeven ’s avonds druppelt de zaal vol met zowel bewoners als koorleden. De koffie,thee en koekjes staan al voor ons. Wat een gastvrije ontvangst.

De kleding voor die avond is zwart/wit met rode accenten. Voor degenen die niets roods thuis hebben liggen, geen nood. Tinie heeft voldoende accessoires meegenomen zodat we allemaal er mooi bij staan.
We zingen even in en dan worden we door Janine Dollen van Hoog Schuilenburg aangekondigd, we beginnen. Het openingslied is Wonderful World, een klassieker. De reacties van de mensen geeft weer dat zij bekend zijn met het lied. Tini houdt een praatje tussen de liedjes door. We zingen een mix van Nederlandse en Engelse liedjes en beide worden ook door de bewoners meegezongen. Fijn om te zien dat het goed ontvangen wordt. Aan het eind van het lied ‘Natural Woman’, roept iemand uit de zaal: ‘NATURAL WOMAN!’ Die mevrouw vond het duidelijk een mooi nummer. Dan ‘Het dorp’ van Wim Sonneveld, dat is altijd een succes. Dit lied geeft zo mooi die goeie oude tijd weer.
Het laatste nummer voor de pauze is ‘Koffie’ van Rita Corita, met een solo van Anita. Ze gooit haar ziel en zaligheid in het nummer en zoals Tinie later aangaf: ‘Op z’n Amsterdams gezongen met een zachte G’. Erg grappig. Er is één mevrouw die het hele nummer meezingt, ze geniet.

In de pauze wordt bekend dat er een Duitse mevrouw in de zaal zit. Hoe leuk zou het zijn om spontaan een stukje Duits te zingen. ‘Mädchen’ is niet geschikt, dus opeens gaat het rond dat we een stukje ‘Adieu, mein kleine Garde-Officier’ gaan zingen. Verschillende koorleden zitten al ijverig op YouTube te zoeken omdat ze het lied niet kennen. Nienke kent het ook niet, dus de begeleiding wordt even spannend.

Na de pauze gaan we weer verder met ‘Sammy’ van Ramses Shaffy. ‘Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy’, wordt door verschillende mensen meegezongen, dit kennen ze bijna allemaal. We sluiten ons programma af met nog een keer ‘Het dorp’. We weten dat ouderen dit altijd een mooi lied vinden dus gerust twee keer gezongen mag worden.

Tini doet nog even een woordje en vertelt dat we weten dat er een mevrouw van Duitse afkomst aanwezig is. En dan zetten we vol enthousiasme in: ‘Adieu, mein kleiner Garde-Officier’. Ook de begeleiding van Nienke gaat prima. Janine Dollen van Hoog Schuilenburg, bedankt aansluitend het koor en spreekt lovende woorden, ook dat Gerri niks te veel beloofd heeft en wellicht tot een volgende keer.
Tevreden keren we huiswaarts. Richting uitgang staat een biljarttafel waar een paar mannen zich omheen verzameld hebben. Ze steken hun duim omhoog, ‘mooi gezongen, hoor!’ Wat een dankbaar optreden was dit.