21 november 2019

Er is een mededeling van onze voorzitter Tini. De pianist die we op het oog hadden zal ons koor niet gaan begeleiden. We zijn dus weer op zoek naar een pianist die ons een keer per maand tijdens de repetitie wil begeleiden maar ook bij een paar optredens. Zegt het voort!

Nadat we zijn ingezongen worden de partituren van ‘Set fire tot he rain’ van Adele uitgereikt. We hebben al zo af en toe stukjes van het refrein geoefend, maar vanavond dan het échte werk.
Nienke heeft er een mooi arrangement van gemaakt. Natuurlijk zingen we het eerst wat voorzichtig en twijfelachtig, maar je zult zien dat het na een paar weken al heel anders zal klinken. We zijn in ieder geval allemaal enthousiast over het nummer.

In de pauze is er weer een traktatie, vandaag van Bettine en na de pauze klinkt als eerste ‘Lang zal ze leven’.

Vervolgens krijgt ‘Standing by’ weer de volle aandacht, wat een pittig nummer. De sopranen zijn het er unaniem over eens dat het bijna niet te doen is om dit uit het hoofd te leren. Het hele nummer kent nauwelijks herhalingen, steeds zijn de accenten nét weer wat anders. Dit is echt hard werken. Nienke geeft aan dat ze al wel een verbetering waarneemt. Of we dit al redden voor het kerstoptreden….. het wordt nog spannend! We sluiten de repetitie af met een paar kerstnummers.

In de afgelopen twee blogs ben ik een stukje tekst gaan overnemen uit het boekje ‘LEUK HÈ, KOORZINGEN?’ van Petra Andriessen. Deze week de laatste tip van Tamara Schoppert, actrice/regisseur over het hoofdstuk ‘Vind jij het focussen op de teksten bij het zingen ook zo verhipte moeilijk?’

Tip 3: zie jezelf als verteller
Tamara Schoppert: Om een mooie inleving aan de woorden te geven, probeer ik zo echt mogelijk te zijn. Voor mij het een omslagpunt toen ik mij realiseerde dat het niet om mij gaat als ik sta te acteren, maar dat ik een doorgeefluik ben van een mooi verhaal. Ik werd dienstbaar aan de woorden, het instrument om het verhaal aan het publiek aan te bieden. De tekst werd belangrijker dan ik was.
Wat kun je als koorzanger hiermee? Deze tip zou ook voor jou kunnen werken. Zie jezelf eens als een verteller in plaats van een zanger. Zend niet de klanken, maar vertel de woorden, het verhaal. Dat kan je alleen maar doen als je je op de tekst focust.

Oefening 3 bij tip 3
Bepaal eerst welk nummer je gaat zingen. Maak met elkaar een grote kring. Ga op de grond zitten, schouder aan schouder, met jullie gezichten naar buiten gericht. Doe je ogen dicht en ga eens écht het verhaal zingen. Zing voor jezelf, maar luister ook naar elkaar.
Tot zover de tips en oefeningen bij het onderwerp: Vind jij focussen op je tekst bij het zingen ook zo verhipte moeilijk? Hieronder nog even de drie tips:
1. Sta in het hier en nu
2. Zend om te ontvangen
3. Zie jezelf als verteller.