23 september 2020

Het begint al echt herfst te worden. Het voelt fris aan buiten.
Zoals iedere week heeft het bestuur al alles tot in de puntjes verzorgd in de repetitieruimte. De stoelen staan op de inmiddels vertrouwde, 1,5 meter afstand.

Een primeur vanavond. Grietje en Greetje volgen de repetitie online. Tini heeft haar IPad meegenomen en beiden via Zoom uitgenodigd om mee te doen. Wat super!

Vanavond starten we met Lax Vox, het flesje water met een siliconenbuisje. Een uitstekende opwarming voor je stembanden. De spieren rondom je nek en hals worden weer in een goede balans gebracht en dat geeft een gevoel van ontspanning en verruiming in de keel.
Nienke zelf heeft haar Lax Vox-setje vergeten, daarvoor had ze een goed excuus en geen nood, ze heeft ‘droog’-oefeningen voor iedereen die geen setje (bij zich) heeft.

Een half gevuld flesje water volstaat. Maar ach, voor je het weet zit dat flesje vol, zo gaat dat nou eenmaal. De oefeningen zijn simpel, je bubbelt een geluid of melodie op een op meerdere klinkers. Bij hoge noten, buisje hoger uit het water, bij lage noten, het buisje verder laten zakken in het water. Het is een gebubbel in het groot. Plots klinkt het ‘Aaaah’ en een uitbundige lach. Het is Ineke. Ze is helemaal nat! Je moet best kracht zetten om door het water heen te bubbelen, en zij deed dat zo vol enthousiasme, dat het boven uit haar mega volle flesje kletterde. Hilariteit alom.

Na deze opwarming volgt vierstemmig een melodie op een ‘a’, ‘oe’ en een ‘i’. Maar wat een verrassing, het blijkt een lied te zijn! Het is een nummer van Byoncé, ‘If I were a boy’. Nienke zingt het nummer en wij zijn het achtergrondkoor met de net aangeleerde melodie. Het klinkt fantastisch. Wat mij betreft voegen we dit toe aan ons repertoire. Top!

Zo, we zijn warm gedraaid voor het échte werk. We doen vanavond ook wat lekkere nummers die we al een tijd niet meer gezongen hebben. Te beginnen met ‘California Dreaming’ Het blijft een leuk nummer, dat niet verveelt. Dan volgen nog een paar andere nummers waarbij Happy extra aandacht krijgt. De timing gaat niet goed daar waar 14 keer (jawel!) heel snel achter elkaar ‘happy’ moet worden gezongen. Het beweegt Renate ertoe als een Duracelkonijntje met kleine pasjes rondjes te draaien waarbij het ‘happy, happy, happy, happy, ……….. klinkt. Het is een komisch gezicht. Onder de deskundige leiding van Nienke, wordt goed gewerkt aan de timing en het resultaat is er ook naar.

Ineke is onlangs 80 jaar geworden, maar zo ziet ze er beslist niet uit. Ze is verwend met heel veel felicitatiekaarten van de koorleden. Haar verjaardag bracht ze door op de camping en daar kreeg ze onverwacht bezoek van Tini en Karen die plots voor de caravan ‘lang zal ze leven’ stonden te zingen. Ineke was blij verrast en ze bedankt het koor voor alle spontaniteit en aandacht.

Na een uur zingen is het tijd de pauze, even de ruimte ventileren. Voor we naar buiten gaan, laat Christine weten dat zij nog voor haar verjaardag een traktatie heeft meegenomen. Altijd welkom!

Na de pauze zingen we nog wat nummers uit het concert. Voorlopig is het nog onduidelijk of het überhaupt tot een concert komt. Zeker nu is aangekondigd dat een 2e coronagolf in aantocht is. Hopelijk valt het uiteindelijk mee. Wij blijven zolang het voor koren nog is toegestaan, coronaproof repeteren in De Schöppe, want het is zo fijn samen weer te zingen.
Tot volgende week.