24 maart 2022

Een andere kooravond dan normaal. We gaan naar Hof88 voor het opnemen van een paar liedjes uit ons repertoire. Dat is best spannend, want je wilt natuurlijk dat het mooie opnames worden. Die worden dan vervolgens op de website geplaatst zodat belangstellenden kunnen horen hoe onze liedjes klinken.

In de Kapel van Hof88, een sfeervolle ruimte, gaat het gebeuren. De geluidsman die is ingehuurd heeft alle voorbereidingen al getroffen. De boxen en de microfoons staan al op het podium en het mengpaneel midden in de zaal. Tjonge, dat ziet er professioneel uit.

De eerste binnengekomen koorleden zetten de stoelen eerst in een kring voor het podium want we gaan eerst inzingen. Te beginnen met bubbelen Lax Vox (flesje water met een siliconen buisje, daarin blazen om de stembanden te ontspannen), daarna nog je lichaam ‘loskloppen’ en vervolgens een canon. Nu zijn we er helemaal klaar voor en nemen onze plaats in op het podium.

We starten met Havana. Het klinkt nog een beetje onzeker want er is toch een zekere spanning bij iedereen, maar Nienke praat ons moed in en het gaat steeds beter. Zo, die opnamen staan erop en de geluidsman is tevreden. Nu door naar de volgende nummers tot de pauze.
Voordat we aan de pauze beginnen, neemt Tini nog even het woord. Ze meldt dat Nienke de volgende dag jarig is en daarom krijgt ze van het koor een bloemetje en een attentie overhandigd. Meteen wordt het Lang zal ze leven meerstemmig ingezet en we zien Nienke genieten.
Dan is het tijd voor de pauze en de koffie en thee is voor rekening van het koor. Top!

Ook de pauzeruimte is gezellig en sfeervol. We zitten in groepjes aan tafeltjes en kletsen gezellig even bij.
Voor we weer beginnen deelt Tini mee dat Jenny vorige week een stemtest heeft gedaan en dat zij is toegelaten tot het koor.
Welkom Jenny!

We gaan weer verder met de overige nummers. Het blijft spannend, maar alles wat we wilden doen vanavond staat erop. We zijn reuze benieuwd naar het resultaat.

Omdat Nienke jarig is mag zij het laatste nummer bepalen en zij kiest ervoor om een van de opnamen terug te luisteren. Geen probleem volgens de geluidsman, maar dat blijkt het toch wel te zijn. We hebben wel iets terug gehoord, maar daar valt nog niets over te zeggen. Het moet nog afgemixt worden.

Een laatste mededeling van Tini. Op pleinen in heel Nederland wordt op zaterdag 26 maart om 12.00 uur het Oekraïense volkslied ten gehore gebracht. Zo ook door het Almelo’s Mannenkoor in de stad. Het Zwingkoor kan daarbij aanhaken en de fonetische tekst wordt aan degenen die meedoen uitgereikt. Een link van het lied wordt later toegestuurd via de groepsapp van elke stem.

En zo eindigt een bijzondere avond. Sommigen gaan direct naar huis, anderen nemen nog een afzakkertje bij Willem IV in de stad. Het was een leuke avond.
Tot zaterdag of volgende week!