25 januari 2024

Als we binnenkomen zien we dat we allemaal naast elkaar in een grote halve cirkel komen te zitten. Ook is de opstelling van de stemgroepen sopranen en tweede alten ook anders. Zij wisselen van plek. Frits is gewend aan deze opstelling, daarom die wijziging. Nog wat verrast zoeken we bij binnenkomst onze plek en dan begint de repetitie.

Eerst een korte fysieke opwarming, de handen achter je hoofd, inademen en uitademen en ‘loslaten’. Vervolgens inzingen met toonladders op klinkers en dan zijn we klaar voor het echte werk. Count On Me luisteren van Bruno Mars, was de huiswerkopdracht. Hij zingt het minder staccato, meer legato (de noten worden meer verbonden met elkaar, er zijn geen stiltes). Dus hopla wij beginnen te zingen, maar helaas, we vervallen toch vrijwel meteen in onze eigen versie. Tja, zo zingen we dat al jaren, dan wordt het wel heel lastig om ons te ‘resetten’.

Dus maar verder met de door Frits aangeleverde nummers, Say Something en Baby, What You Want Me To Do. Daar zijn we als koor wel enthousiast over. We krijgen te horen dat we duidelijk moeten articuleren, dus flink de mond open doen. Durf, dat ontbreekt bij ons koor, is wat Frits opmerkt. Dat is geen tweede natuur voor ons, daarom volgt een oefening. Beter hard en vals dan zacht en mooi, zegt Frits. Vooruit dan, daar gaan we, aangezien de sopranen hier de lead hebben moeten die voluit. Oké, we gaan het gewoon doen, en we gaan voluit! Maar dan horen we: ‘en nu mooi’. ‘Dat was niet de opdracht’,klinkt het meteen. ‘Hard en lelijk of zacht en goed.’ We doen nog een poging. Tekstbeleving, daar gaat het om. Say Something, is een lied waar wanhoop in door moet klinken, dus ‘schreeuw’ het uit! Maar, we hebben het origineel vaak geluisterd en dat wordt heel ingetogen gezongen, dan is het lastig om te schakelen en het 180 graden anders te zingen. Toch is het wel interessant om het op een andere manier te benaderen en aangeleerd te krijgen. Een kwestie van wennen? Op enig moment besluit Frits dat we om hem heen moeten staan, hij wil het goed kunnen horen en ook voor ons is dit goed om te leren durven.

Afgelopen week is de muziekcommissie bij elkaar geweest en die heeft de keuze van nummers bepaald die we 20 april gaan zingen. Het koor is het daarmee eens.
Daar gaan we ons de komende weken op concentreren. Met een van de nieuwe nummers van Frits erbij hebben we een mooie setlijst.

Vanavond pakken we Havana en A Night Like This aan. Frits vindt dat wij ingewikkelde arrangementen zingen. Hij zal er weinig aan veranderen. Hopelijk gaan we ons nog wel wat verbeteren. We willen het publiek natuurlijk een goed optreden verzorgen.

Na de pauze horen we van Tini dat na de repetitie een stemtest is. Wat fijn en bijzonder dat we nog steeds leden erbij krijgen. Het is dan ook een heel fijn en saamhorig koor. We zijn benieuwd. Volgende week gaan we horen of we Jolanda mogen verwelkomen en bij welke stemgroep ze zal aansluiten. We wensen haar in ieder geval veel succes.

Het zit er weer op, het was een leerzame les. Tot volgende week!