25 november 2021

Vanavond zal onze pianist Johan er ook zijn om ons te begeleiden zodat Nienke zich helemaal kan concentreren op onze zang. Ook is het een repetitie voor Johan zelf omdat hij ons gaat begeleiden bij ons kerstoptreden.

We zijn een beetje baldadig, onrustig, ongeremd of ongetemd, noem het maar. Dat komt omdat we ons realiseren dat de repetitie in de Driehoek voorlopig misschien wel de laatste kan zijn. Morgen, vrijdag 26 november, is een persconferentie van het duo Rutte/De Jonge over de verdere aanscherping van de coronamaatregelen. De eerste berichten zijn al uitgelekt en die zijn niet positief, dus misschien moeten ook koren weer stoppen. Daarom genieten we vanavond extra van ons samenzijn.

We beginnen met het kerstrepertoire. Nienke heeft vooraf de planning voor vanavond naar ons gemaild.
Het eerste kerstnummer is Ding Dong Bell, en dat is meteen een opwarmoefening. Twee vliegen in een klap.
Na een hardnekkige verkoudheid zijn Thea en Anita weer op het koor om het te gaan proberen. Bij Anita van de sopranen lukt het met de hoge tonen nog niet. Bij een uithaal van een hoge noot slaat haar stem over en krast een compleet andere toon. Karen die achter haar staat hoort dat en proest het uit. Ze probeert het in te houden, maar dat lukt echt niet, Anita kijkt om en samen hebben ze de slappe lach. Het is ook zo komisch!

De liedjes gaan lekker, maar bij Entre le Boeuf slaan de sopranen weer op hol, dat doen ze steeds. Zij hebben de lead en de andere stemmen ondersteunen, heel mooi. Maar hoe verder in het lied, hoe meer de sopranen gaan jagen, de andere stemmen houden het niet bij en dus wordt het een rommelig geheel. Soms is het een vasthoudend clubje. Maar, ze hebben beterschap beloofd, ze proberen niet te veel naar de tekst te kijken en op Nienke te letten die het tempo aangeeft.

Het is fijn dat Johan er is, zodat Nienke even de handen vrij heeft. Johan voegt af en toe ook leuke eigen ‘riedeltjes’ toe, dan klinkt het net weer even anders.
Koffie en thee drinken we in de repetitieruimte zoals we dat inmiddels gewend zijn en na de pauze gaan we verder met rest van de kerst en de nummers die nog op het programma staan.
Er is toch gekozen voor Royals voor het Balkfestival, maar dan zonder bridge. En zie daar, dit klinkt heel goed.

Als we zo het lijstje nagaan wat het plan was voor vanavond en wat er uitgevoerd is, kunnen we stellen dat er hard gewerkt is. De hele planning is gehaald! Top!

We nemen afscheid van elkaar al in de verwachting dat dit de laatste fysieke repetitie was. Na de persconferentie van morgen zal het wel weer zoomen worden. Zo niet, dan kunnen we uitkijken naar de muffins die MariAnne kan meenemen, want die gaat ze gaat met een schoolklas bakken. Mjam, mjam, lekker!

Blijf gezond allemaal en hopelijk tot volgende week in de Driehoek.