26 maart 2020, online-repetitie

Vanavond is de eerste online-repetitie met het hele koor. Zoals je vorige week in de blog hebt kunnen lezen hebben we met een paar vrijwilligers de app ZOOM getest, die je hiervoor kunt gebruiken.

Na ontvangst van de uitnodiging met een link door Nienke verstuurd, komen we een voor een in beeld. Het neemt toch nog wel wat tijd in beslag, want het lukt niet meteen voor iedereen om aan te sluiten. Konden we vorige week Greet er niet bij krijgen, nu popt ze luid en duidelijk op. Het is een vrolijk weerzien. Natuurlijk willen we, zodra we online zijn, meteen weten waar de knoppen zitten om een overzicht van alle koorleden in beeld te krijgen. Het is een gekakel in het groot en Nienke kijkt geamuseerd toe. Ze laat ons even kennismaken met het nieuwe fenomeen voor ze uiteindelijk aankondigt dat we gaan beginnen. Oeps, de piano geeft een raar geluid, dat moet ze eerst fixen. Dat geeft ons de gelegenheid om ‘Lang zal ze leven’ voor Nienke te zingen, want ze was een dag ervoor jarig. Iedereen kan nu horen hoe vreselijk het klinkt als je met z’n allen tegelijk zingt en daarbij elkaar kunt horen. Doordat iedereen verschillende internetsnelheden heeft, kan er nooit geen harmonie zijn in het samen zingen. Het is een grote brij, maar komt uit een goed hart. We worden bedankt en ondertussen is het geluid van de piano ook weer normaal. We gaan van start.

Nienke had ons het programma al gemaild:
20.00 uur: Inloop/kletsen
20.15 uur: Ik (Nienke) zet jullie allemaal op mute 😉
20.15-20.45 uur: 1. Inzingen d.m.v. Lax Vox en 2. Inzing oefening, oefenen met verschillende stemsoorten, aan de hand van een liedje dat is meegestuurd
20.45 uur: Werken aan een van de nieuwe nummers uit het concert
21.15 uur(misschien eerder) Lekker even wat zingen! (liedjes concert)
21.45 uur: Einde repetitie/nakletsen;-)

Een programma dat niet zo heel veel verschilt van de normale repetities, behalve dan dat er geen samenzang mogelijk is. Iedereen zingt voor zichzelf, we kunnen alleen Nienke horen.
We moeten nog wel wat discipline krijgen in een duimpje omhoog of omlaag als naar onze mening wordt gevraagd. We kunnen niet met 25 vrouwen tegelijk aan het woord zijn. Dat gebeurt nu nog wel eens, maar Nienke weet zich er goed doorheen te slaan.

Voor we het weten zit de repetitie erop en ‘plop’, ‘plop’, ‘plop’, verdwijnt iedereen van het scherm.
Op naar volgende week.