27 juni 2019

Ja, daar is ze! ‘Onze’ vorige dirigente Nyanda. Ze valt vanavond in voor Nienke, want die zit in het buitenland om op te treden voor een bruidspaar. Hoe gaaf is dat! Nyanda vindt het ook zichtbaar leuk om ons weer te zien. Ook Dries, onze vaste pianist is erbij. Het lijkt wel een reünie.

Het valt Nyanda op dat er een aantal nieuwe gezichten bij zitten. Dat klopt inderdaad, de laatste tijd is ons koor versterkt met nieuwe leden.
Nyanda heeft als inzingoefening een ‘circle song’ Bij het zingen van circle-songs sta je samen letterlijk in een cirkel en zing je liedjes die ontstaan in het moment. Dit doe je door het zingend door te geven, te ontvangen en te delen van de basismelodietjes. Je improviseert met elkaar en het klinkt als een nieuw lied. Het is moeilijk uit te leggen, daarom maar een linkje van YouTube bijgevoegd om het te verduidelijken. Leuk om te zien en te horen, klik hier: circle song

Daarna beginnen we met ons nieuwe repertoire, daar is Nyanda heel benieuwd naar. Nienke heeft haar een lijstje met nummers gestuurd die we vanavond gaan oefenen. Firework, Havana en Africa, het komt allemaal langs. ‘Hier word ik heel blij van’, roept ze bij de laatste twee nummers. Die zitten er ook best goed in. Maar Firework still needs work!

In de pauze is er een heel welkome traktatie, waterijsjes! Na de pauze werken we het lijstje verder af. Hierop staat ook een verzoek van Tini, die er niet eens bij is vanavond!?! Ze is samen met Grietje op kamp van groep 8. Het verzoeknummer is Mädchen van Lucilelectric. Dit was een van de nummers uit ons jubileumconcert in 2017. Hoewel het lang geleden is dat we dit hebben gezongen, klinkt het niet verkeerd. Ook wel weer grappig om dit te zingen. Nyanda heeft er duidelijk lol aan, regelmatig laat ze weten dat ze het weer leuk vindt om de Almelose ‘ooooo’ en ‘aaaaa’ te horen. ‘Ik verhuis weer naar Twente!’, roept ze.

De repetitie vliegt voorbij, we zijn al weer aan het eind. Nyanda geeft voor de belangstellenden aan het eind van de repetitie een korte les over belten (hard en hoog zingen). Vera en Anita luisteren met aandacht. Het blijkt nog een hele exercitie, wil je dit beheersen, dan ben je zo maar twee jaar verder. Oeps!

Na deze privé-sessie blijft Nyanda nog gezellig na om een drankje te doen met een aantal koorleden, even weer gezellig bijkletsen.
Dankjewel Nyanda, het was fijn je weer even te zien, te spreken en met je te werken.