28 februari 2019

Na wat heerlijke zonnige dagen waar we ook in de voorjaarsvakantie van hebben genoten, is het sinds vandaag met het weer wat minder. Het regent zelfs wanneer we naar de repetitie gaan.

Zoals we dat tegenwoordig meemaken is de judovereniging, die voor ons van de ruimte gebruik maakt, nog vol in actie. Om half acht beginnen zoals dat ooit was afgesproken, kan nu niet meer.
Als alle stoelen weer klaargezet zijn, kunnen we beginnen. Het is een enorm gekwek, Nienke heeft er wel even werk aan om ons bij de les te krijgen. Een canon op klinker-klanken om mee te beginnen. De bedoeling is dat iemand spontaan van klinker verandert en dat de rest van het koor dat oppakt zodat het hele koor hetzelfde blijft zingen. Maar helaas, de sopranen zitten niet op te letten, want zij denken dat zij de verandering aan moeten geven en gaan vol overgave tegen de stroom in. ‘Oh, sorry, verkeerd begrepen.’

Africa wordt de volgende uitdaging en ook hier zijn de sopranen weer niet op hun best. De timing, de toonhoogte, het loopt allemaal niet zo lekker. Uiteindelijk is het advies het nummer thuis goed te luisteren. De rest van de stemgroepen hebben het al aardig voor elkaar.
In de pauze is er een stemtest. Dat is een auditie voor potentieel nieuwe leden om te bepalen of zij toegelaten worden tot het koor en zo ja, bij welke stemgroep.

Na de pauze gaan we weer verder met Country Roads en The Rivers of Babylon. En wéér zijn de sopranen steeds het struikelblok. Ze zijn vandaag maar met z’n viertjes, Irma is ziek en ja, ‘onze’ sopraan Jannie heeft het koor verlaten. Dan ben je best kwetsbaar. Een paar sopranen erbij, dat zou fantastisch zijn. Nienke reageert een keer op het gestuntel best vriendelijk met: ‘nou, sopranen, er klopte niks van, maar wel knap dat jullie binnen het akkoordenschema bleven.’ Toch nog iets goeds gedaan!
Uiteindelijk is het: ‘Sopranen, jullie hadden duidelijk jullie avond niet, luister thuis nog naar eens goed naar de ingezongen nummers.’ We sluiten af met Fire en dat gaat top!

Voor we vertrekken krijgen we de uitslag van de stemtest en die is positief. We hebben een nieuwe alt-2 erbij. Welkom Bettine!
Tini, die zelf bij de eerste alten zit, resumeert dat bij de vorige stemtest zij als bestuurslid aanwezig was en toen is Harriet aangenomen als alt-1. Vandaag zat Carolien van de tweede alten bij de stemtest en nu wordt hún groep versterkt. Dat betekent maar één ding, de komende keren is Irma van de sopranen bij de stemtesten aanwezig, want die groep heeft dringend uitbreiding nodig.
En zo is ook deze repetitie weer tot een eind gekomen. Fijn weekend allemaal!