29 september 2022

Het is duidelijk herfst aan het worden, de bladeren aan de bomen verkleuren en de buitentemperatuur daalt. De handschoenen zijn weer voor de dag gehaald bij verschillende koorleden die op de fiets naar De Driehoek komen.
En zie, ook Jorn is weer van de partij. Hij heeft een heerlijke vakantie in Italië gehad.

Om onze stembanden op te warmen heeft hij een paar oefeningen voorbereid. We gaan met toonladders bezig, niet zingen, neuriën of zo, nee hoor, de zgn. liptril. Als je daar moeite mee hebt, mag je een trompet nabootsen. Of je drukt de wangen in met je vingers zodat je mond wat getuit wordt en de oefening van de liptril gemakkelijker gaat.

Hierna gaat Jorn verder met Just give me a reason, want daar zijn we de afgelopen weken met Judith bezig geweest. Hij heeft hier hoog gespannen verwachtingen van, maar o jee, dat valt toch nog tegen. We trappen toch weer in dezelfde valkuilen. De lastige stukken worden apart doorgenomen, soms op verzoek van individuele koorleden, en nu maar hopen dat het blijft hangen. Daarna gaat het verder met Fix you, en het is heel bijzonder, maar dit klinkt zoveel beter. Het is duidelijk dat het ene nummer ons beter ligt dan het andere.

We oefenen gestaag door voor het optreden van 9 oktober bij het Naturhus in Almelo. Dat betekent maar een kwartiertje pauze en weer door. In dat kwartiertje komt de muziekcommissie bij elkaar om alvast de kerstnummers uit te zoeken voor onze optredens in december.

Na de pauze wordt de suggestie wordt om zondag 9 oktober ook The wind of change te zingen. Dit is een nummer ingebracht door Judith, maar iedereen vindt het prachtig en het ligt ons goed.
Alleen, er zit een ‘maar’ aan voor het zingen van de originele tekst. Het nummer is eind tachtiger jaren uitgebracht door de Scorpions en had betrekking op het einde van de Koude Oorlog. Rusland beloofde meer transparantie, openheid en vrijheid van meningsuiting waardoor er ook hervormingen konden plaatshebben. De termen glasnost (openheid) en perestrojka (hervormingen) werden begrippen die de hele wereld over gingen.
Tot zover een stukje geschiedenis in een notendop.

Terug naar de tekst van The wind of change. Gezien de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, voelt de tekst inhoudelijk nogal ongemakkelijk. Dan brengt Thea naar voren dat er er ook een andere versie is, aangepast op de situatie van Oekraïne. Tini gaat hier achteraan en als die tekst er is, kan het nummer toegevoegd worden aan de setlijst voor 9 oktober.

We hebben alle nummers voor ons optreden doorgezongen en dan gaan we, iets later dan normaal, naar huis.

Fijn weekend.