3 maart 2022

Na een weekje vakantie, altijd welkom, starten we vanavond weer met frisse moed en zin. Eerst even de jaarvergadering en daarna volgt de repetitie, maar….Tini heeft schokkend nieuws voor ons.
Er is een brief van Nienke bij het bestuur binnengekomen. Onze dirigente Nienke gaat ons koor verlaten! Ze heeft een nieuwe baan met meer werkuren. Dit in combinatie met haar privéomstandigheden maken het dat de balans nu wat zoek is en ze keuzes moet maken. Er gaat een golf van schrik en teleurstelling door het koor. We moeten het even verwerken. Hoewel we allemaal begrip hebben voor de situatie van Nienke en natuurlijk voor haar het beste willen, hebben we wel een beetje met onszelf te doen. Maar gelukkig, ze laat ons niet meteen in de steek, ze helpt ons bij het zoeken van een nieuwe dirigent(e). Dat is het koor al eerder gelukt, dus we hebben er vertrouwen in dat het uiteindelijk dit keer ook gaat lukken.

De jaarvergadering wordt verder afgewerkt en dan kunnen we met de repetitie beginnen. Nienke komt binnen en heeft er wat moeite mee om ons onder ogen te komen, omdat, zoals ze zegt: ‘met iedereen heel gek is.’ Lieve Nienke, wij ook met jou, maar het leven zit vol verassingen en uitdagingen, dan moet je soms een andere koers varen. We gaan van je genieten zolang je nog bij ons bent.

We beginnen de repetitie met Today is a wonderful day, eigenlijk is het dat niet. De oorlog die Rusland is begonnen met Oekraïne en vervolgens met de rest van de wereld houdt iedereen al een week in de greep. En dan natuurlijk ons eigen kleine leed, het vertrek van Nienke. Maar goed we zijn nu hier om te zingen en Today is een lied waar je leuk mee kunt variëren, dat doen we dan ook. We zingen het in canon en daarna geeft iedere stemgroep bij de lalala om de beurt er een eigen draai aan. De rest van het koor moet goed opletten en zodra de variatie start moet die gevolgd worden. De lalalala, wordt bijvoorbeeld een dadada. Kortom chaos! Want wanneer moet je beginnen met de aangegeven variant, meteen tijdens de tekst of pas bij het lalalala? Hoewel het de bedoeling is dat de variant op lalala spontaan wordt ingezet door een persoon van een stemgroep, gaan de sopranen al uitvoerig overleggen wat zij kiezen, dududu of miauw, miauw, miauw. Gevolg: het koor weet al wat er gaat komen, het is geen verrassing meer! De sopranen zijn überhaubt wat onrustig vanavond. Grietje is vanavond de aanstichter hiervan. Ze had een zware dag, haar kleinkind op wie ze vandaag had opgepast wilde maar niet slapen, het was slopend. Dus, moet ze zich vanavond even uitleven. Met Irma naast zich is het een dolle boel. Renate doet er nog een schepje bovenop. Die vraagt of Irma een nieuwe bril heeft. Irma wil die laten zien en pakt de bril van haar neus, en die vliegt door haar enthousiasme de zaal in. Renate ligt dubbel van het lachen. Nienke vraagt wat er toch met de sopranen aan de hand is vanavond. Anita zegt dat ze vermoedelijk paardenvlees hebben gegeten, daar word je wild van. Verbaasde blikken. Dit is een uitdrukking, maar gezien de reacties heeft daar nog niemand van gehoord.

De nummers die we vanavond oefenen worden tot in de puntjes behandeld. Fouten die door de tijd erin zijn geslopen worden nu gecorrigeerd. We gaan voor perfectie.

Het is tijd voor koffie en thee. Voor het eerst sinds de coronatijd, weer naar de gemeenschapsruimte. Daar staat ook een traktatie klaar van Marianne die jarig is geweest. Na de pauze zet Nienke de roffel op het keyboard in en we zingen Marianne toe.

Deel 2 volgt van de repetitie, we zingen nog wat nummers door, niet alleen met begeleiding van het keyboard, maar ook met een begeleidingsband. Daar zijn we ondertussen ook al aan gewend. Heel fijn voor Nienke, dan kan ze zich concentreren op het dirigeren.
En zo komt er een einde aan onze vertrouwde repetitie met Nienke waarvan we weten dat die misschien al heel snel gaat veranderen zodra we een nieuwe dirigent(e) hebben gevonden.

GEZOCHT: EEN DIRIGENT(E) VOOR EEN GEZELLIG EN HECHT VROUWENKOOR