9 januari 2020

‘De beste wensen’ en ‘gelukkig nieuwjaar’ klinkt het bij binnenkomst in de Driehoek. Vandaag is de eerste repetitie van 2020. Die begint anders dan normaal.

Vorig jaar is afgesproken dat Nienke alle stemgroepen eenmalig voorafgaand aan de repetitie apart begeleidt. Hoe kleuren de stemmen bij elkaar en staan we wel op de juiste plek? Ook is er ruimte om vragen te stellen hoe we terugkerende fouten kunnen aanpakken.
Vanavond trappen de 1e alten af waarna de daaropvolgende weken de rest volgt. De normale repetitie begint daarom een halfuur later.

Omdat bij binnenkomst de ruimte nog niet beschikbaar is, blijven we wachten in het voorste gedeelte. Dat komt goed uit want er is genoeg bij te praten, zo na de vakantie.
Terwijl we daar zo gezellig zitten, wacht ons een verrassing. Een man komt binnen en vraagt of dit het Zwingkoor is. Wauw! Hij is een pianist, daar zijn we al zo lang naar op zoek en hij komt een avond meedoen. Iedereen reageert blij verrast en Anita roept: ‘Geef die man een stoel!’ om aan te geven dat hij in de watten zal worden gelegd.

Even later kunnen we beginnen met de repetitie. Tini doet het welkomstwoord en introduceert de pianist als Johan die even een halve repetitie aanwezig zal zijn. Er zijn ook twee nieuwe dames gekomen die een paar repetities willen kijken en meezingen. Misschien kunnen we ze uiteindelijk verwelkomen als nieuwe leden. Wat een goed begin van het jaar.
De pianist Johan heeft zijn plek al ingenomen. Hij speelt erg gemakkelijk en begeleidt ook heel prettig. We hopen dat hij het bij ons ook leuk genoeg vindt om te blijven. We duimen.
Door de komst van Johan gooit Nienke haar schema om. We beginnen meteen met ‘ Standing by’. Nu zij geen piano hoeft te spelen kan Nienke zich volledig concentreren op het dirigeren. Het nummer blijft voor de sopranen een lastig muziekstuk. Zij moeten thuis nog heel veel oefenen.

Er volgt een korte pauze met, jawel,een traktatie. De afgelopen weken zijn er nogal wat jarig geweest. Voor degenen met goede voornemens om minder te snaaien, tja, even doorzetten (of niet).

Na de pauze informeert Nienke ons over ons concert op 5 april. De setlijst is bekend. Een combinatie van nieuwe en oude nummers. De reacties zijn over het algemeen positief, maar op één nummer komen ook genoeg gemengde reacties. Nienke zal dat arrangement nog eens onder de loep nemen of het wat interessanter kan. Genoeg te doen de komende tijd. Dus beginnen we met het nieuwe nummer ‘You know my name before I go’. Dat valt voor de eerste keer helemaal niet tegen. Dit gaat zeker goed komen. Al snel is de repetitie weer voorbij.

De avond wordt gezellig afgesloten met een nieuwjaarsborrel en warme hapjes.
We zijn weer begonnen! Het wordt een bijzonder jaar, door het concert op 5 april in het Kulturhus in Borne en wie weet, misschien volgen er nog heel verrassende optredens. Best spannend, maar wat een leuk vooruitzicht!

Lieve Zwinggroetjes, tot volgende week.