Amusing 8 juni 2019

Vandaag mogen we weer zingen bij het korenfestival Amusing Hengelo.

Irma, Marianne en Tini zijn als eersten aanwezig om het Zwingkoor aan te melden. Samen met een zaal vol zangers en zangeressen doen zij mee met de sing-in in zaal 2 van het Rabotheater. Een inspirerend begin. Intussen komen ook de anderen met auto of trein naar Hengelo. Renate zet op geheel eigen wijze de stilte coupe op stelten en bij een plotselinge beweging van de trein heeft ze haar handen vol aan Carolien. Dat belooft een dolle dag te worden.

Achter de Hema maken we de stembanden los voor ons eerste optreden. Tiny deelt haar voorraadje sierraden om iedereen van een rood accent te voorzien.

Het mooie zonnetje van de afgelopen dagen laat zich vandaag  niet zien. In de regen zingen we mee met het koor dat voor ons optreedt op het podium aan de Wemestraat.

En dan is het zover, om 13.00 uur is het onze beurt. Net op tijd spurt Dries het podium op. Hij begeleidt vandaag 4 koren en rent daarom van het ene podium naar het andere.

Het zingen gaat lekker. Nienke heeft de schwung er lekker in. De techniek op het podium is prima geregeld. Het half uur vliegt om.

Tijd om van andere koren te gaan genieten en intussen een suacijzen broodje te scoren bij de Hema. Leuk om onze Janny te horen zingen bij haar nieuwe koor op het futuristisch uitziende podium bij café De Appel. Genieten van het optreden van Rumor has it, de vocalgroup waarin onze Nienke zingt.

Ons tweede optreden wordt een spannende met een heel strakke planning: het eerste nummer zal Nienke begeleiden op de piano. Dries is precies op tijd voor het tweede nummer waarbij Nienke het dirigeren op zich neemt. Vanaf nummer vier doen we het alleen met Dries, omdat Nienke zich gaat voorbereiden op de acapella battle. Inmiddels is het hard gaan waaien en valt de regen met bakken uit de lucht. Een muziekstandaard klettert van het podium af en de achterste rij van ons koor trekt een jas aan om te voorkomen dat ze drijfnat worden. Het publiek schuilt onder parasols en terrasoverkappingen. Dat alles mag de pret niet drukken. Vrolijk brengen we ons repertoir ten gehore. Carolien slaat steeds met een elegant gebaar de nummers af.

Aan het eind van de middag genieten we van de acapella battle in het kerkje aan de Marskant. Mix and Match uit Alphen aan de Rijn brengt een wervelende show. Rumor has it geeft uitstekend partij met hun thema This is me. Voor de uitslag moeten we naar het podium bij het theater. Daar staat een rockkoor uit Dordrecht het publiek te bespelen met de Bohémien Rapsody van Queen.

Het zonnetje breekt eindelijk door. Nienke wint met haar groep de eerste prijs. En wij keren huiswaarts na een heerlijke muzikale dag.