Extra blog Workshop ‘Zangtechniek’ 11 mei 2019

Vanaf kwart voor 10 loopt de zaal langzamerhand vol. Voor we zullen beginnen eerst koffie of thee met wat lekkers om in de stemming te komen. Renate krijgt bijna een rolberoerte als ze ziet, dat ze de enige sopraan is. Maar dat duurt niet lang. Net voor 10 uur stapt ook Jeanette binnen.

Het programma van vandaag: inzingen, de laatste lastige stukjes oefenen, stemtechniek, choreografie, en dan een doorloop voor het optreden van zaterdag 18 mei. Dan zijn we te gast bij het jubileumconcert van de Oostvaarders.
Nienke heeft een oplossing gevonden voor het lastige stuk uit “Iedereen is van de wereld”. In plaats van tussenpauzes van verschillende lengte nemen we nu als stemgroepen steeds het laatste woord van de andere groep over. Dat klinkt een stuk logischer. Zo moet het lukken.
Jolinde Berns, een vriendin van Nienke, en collegazangeres van “Rumor has it”, gaat ons de komende uren de eerste beginselen bijbrengen van CVT, Complete Vocal Technics.

We beginnen met ademsteun. Uitademen met het idee dat een heel leger kaboutertjes bezig is terug te duwen.
En dan verschillende stemmen. Jolinde laat ons op de melodie van “Happy birthday” oefenen met verschillende manieren van zingen:
Natural voice: zingen met je spreekstem. Dat klinkt helder en zingt makkelijk als je goed bij de tonen komt. Voeg je meer lucht toe, dan klinkt het warmer, zwoeler.

Met Tweng zing je scherper. Dat geeft weer een heel ander effect.
Curbing vergt wat oefenen. Als je gaapt voel je het strottenhoofd kantelen. Meestal gebruik je dat om te zingen met kopstem. Jolinde laat ons horen dat je hier ook lager mee kunt zingen. Daarmee maak je de overgang wat soepeler.
Edge gecombineerd met Tweng is voor de echt hoge noten. Ademsteun niet alleen in je buik, dat leger kaboutertjes, maar in je hele lijf. Alsof je sinaasappels uitperst onder je oksels. Overdrive tenslotte is alsof je zingt voor een heel stadion. Heerlijk voluit gaan.
De verschillende technieken passen we toe op de nieuwe nummers. Wat een verschil! Met deze technieken halen we de hoge noten makkelijker en klinken de nummers een stuk expressiever. Wel flink blijven oefenen, want het is nog niet zomaar een automatisme.

Na de lunch pauze gaan we aan de slag met wat choreografie bij “Havana” en “Africa”. Multitasken is dat. In verschillende opstellingen ook nog letten op de tekst en op de pas geleerde technieken blijken een ware uitdaging.

Voor we het in de gaten hebben zit de tijd er al weer op. Aan een doorloop komen we niet toe. Die bewaren we voor donderdag. Dries komt dan de repetitie ondersteunen op de piano, zodat Nienke letterlijk de handen vrij heeft om te dirigeren.
Het was zondermeer een inspirerende dag. Veel geleerd, heerlijk gezongen.