Workshop 2 september 2021

Vandaag, zaterdag, hebben we een workshop van 10 uur tot half 1 in de Driehoek. Eerst alleen met Nienke en halverwege zal de pianist, Dries, aanschuiven zodat Nienke zich kan concentreren op het dirigentschap. De opkomst is niet heel groot, maar alle stemmen zijn goed vertegenwoordigd.

We bubbelen eerst met Lax Vox, een fijne opwarming.

Terugkerend is steevast de oefening met ademsteun vanuit de buik. Om heel goed de ademhaling vanuit de buik te ervaren heeft Nienke heeft iets nieuws bedacht. We moeten op de grond gaan liggen, knieën optrekken en billen hoog, hand onder de billen. Als je nu ademt kán het niet anders dan vanuit de buik. Carolien is me daar even lenig, zeg! Ze maakt een complete brug (handen en voeten op de grond). Wat knap.

Op het nummer Adiemus oefenen we de verschillende manieren van stemgebruik, als in spreekstem, opera, twang (scherp als een heks). Door deze oefeningen wordt ons lef ook groter. Als we vol overgave Adiemus zingen horen we van Nienke dat ze kippenvel kreeg. Dát moeten we proberen vast te houden.
|
We zijn nu goed opgewarmd en beginnen met het doorzingen van ons repertoire. Dit jaar bestaat het koor 30 jaar en dat wordt volgend jaar gevierd met een jubileumconcert. We zijn daar nu al druk mee bezig. Dat moet ook want er is nog veel werk aan de winkel.

Na de pauze gaan we verder, nu met Dries achter de toetsen.

De tijd vliegt weer, zoals altijd en we sluiten de workshop af met Something in the water.
Het was een mooie ochtend en we gaan nu van het mooie weer genieten.
Tot donderdag!